مطالب قرآنی

آموزش و مفاهیم قرآنی و مذهبی

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ مطالب قرآنی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

بهار آمد که تا گل بازگردد
سرود زندگی آغاز گردد
بهارآمد که دل آرام گیرد
ز درد و غصه ها فرجام گیرد
سال نو مبارک

[ دو شنبه 30 اسفند 1395برچسب:عید+نوروز+۹۶,

] [ 21:11 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

قرآن کتابی است که در ابعاد مختلف زندگی ، آدمی را رهنمون است و هرکس به اندازه ظرف درونی اش از بحر لایزال آن رفع عطش میکند . نظر این دانشمندان در مورد قرآن بیانگر فراگیر شدن تعلیمات آسمانی این کتاب الهی .است 
بدیهی است که هر اندیشمند از زاویه دید خود به قرآن نگریسته است و قادر به کشف تمام ابعاد و ویژگی ها و .همچنین عمق معارف آن نبوده اند .

1-آلبرت انیشتین (1955-1879) : )) قرآن کتاب جبر یا هندسه یا حساب نیست ، بلکه مجموعه ای از قوانین است که بشر را به راه راست ، راهی که بزرگترین فلاسفه دنیا از تعیین و تعریف آن عاجزندهدایت میکند.))

2-ویل دورانت)متولد1885 )): (رفتار دینی در قرآن شامل رفتار دنیوی نیز هست و همه امور آن از جانب خدا و به طریق وحی آمده است .قرآن شامل مقرراتی دربرگیرنده : ادب ، تندرستی ، ازدواج ، طلاق ، رفتار با فرزندان و حیوانات و بردگان ، تجارت ، سیاست ، ربا ، دین ، عقود ، وصایا ، امور صناعت ، مال ، جریمه ، مجازات ، جنگ و صلح است . قرآن در جان های ساده ، عقایدی آسان و دور از ابهام پدید می آورد که از رسوم و تشریفات ناروا و از قید بت پرستی و کاهنی آزاد است .قرآن اصول نظم جمعی و وحدت اجتماعی را در بین مسلمانان استوار کرده است.))

3 ناپلئون بناپارت(1821-1769) : (( قرآن به تنهایی عهده دار سعادت بشر است . امیدوارم آن زمان دور نباشد که من بتوانم همه دانشمندان و تحصیل کردگان تمامی کشورها را با یکدیگر متحد کنم و نظامی یکنواخت ، فقط بر اساس اصول قرآن مجید که اصالت و حقیقت دارد و مردم را به سعادت رهبری میکند، تشکیل دهم .

-4 ((مهاتما گاندی(1948-1869) : (( از راه آموختن دانش قرآن ، هر کس به اسرار وحی و حکمت های دین بدون داشتن خصوصیات مصنوعی ، نایل میشود . در قرآن چیزی دیده نمیشود که اعمال زور را جهت برگرداندن مذهب اشخاص تجویز کند . این کتاب مقدس به ساده ترین وضع ممکن میگوید : اکراه در دین وجود ندارد .

5-گوته (شاعر آلمانی) در سال 1832 گفت : (( سالیان دراز ما را از پی بردن به حقایق قرآن و عظمت آورنده ی آن محروم و دور نگه داشتند ، لیکن بر اثر پیشرفت علم ، عن قریب این کتاب توجه افراد بشر را به خود جلب میکند و محور افکار همگان میگردد .))

 6-لئون تولستوی(فیلسوف روسی)) : (قرآن مشتمل بر تعلیمات و حقایق روشن است و عموم افراد بشر میتوانند از آن بهره مند شوند.))

7-برنارد شاو)فیلسوف انگلیسی( پیش بینی میکند که اروپا در آینده ، دین و کتاب محمد(صل الله علیه و آله) را قبول خواهد کرد.

  8 دکتر مارکس(1883-1818) : قرآن شامل تمام پیام های خدایی است که در تمام کتب مقدس ،عموما، برای جمیع ملل آمده است . در قرآن آیاتی موجود است که اختصاص به طلب علم ، دانش ، تفکر ، بحث و تدریس دارد و چاره ای جز این اعتراف ندارم که این کتاب محکم بسیاری از اشتباهات بشر را تصحیح کرد.

 9 ـ دکتر شبلی شمیل(1917-1853)شاگرد ویژه داروین :(( رسول و پیامبر اسلام با بلاغت قرآن ، عقول بشری را متوجه خویش ساخت و آن ها را در برابر کتاب خویش از خود بی خود کرد.))

  10 شارلس فرانسیز)استاد آمریکایی) : ( انجیل کتابی است که در آمریکا کسی آن را نمیشناسد ولی قرآن کتابی است که هر مسلمان با آن آشناست و این ادعا گزاف نیست . ولی باید گفت که نشناختن انجیل از خوش شانسی مذهب مسیحیت است .

[ جمعه 27 اسفند 1395برچسب:قرآن+دانشمندان+مطلب,

] [ 18:29 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

قرآن کریم و قرآن مجید فرقی با هم ندارند و منظور از این دو نام همان کتاب آسمانی مسلمانان است. کلمه « مجید » و « کریم » هر دو صفاتی برای قرآن هستند .

ما دو قرآن نداریم که یکی کریم و یکی مجید باشد . این درست مثل آن است که ما یک گل را نشان دهیم و یک بار بگوییم : « این گل قرمز است » و بار دیگر بگوییم : « این گل زیباست » ؛ ما در این دو جمله ، درباره ی یک گل سخن می گوییم که هم قرمز است و هم زیبا. قرآن هم یکی بیشتر نیست ؛ اما هم مجید است و هم کریم .

برگرفته شده از: کتاب دایره المعارف قرآن

[ پنج شنبه 26 اسفند 1395برچسب:قرآن+خدا+کریم+مجیث,

] [ 23:39 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

 

کلمه ی قرآن به معنای خواندن است و از آن جا که باید با خواندن آیه های قرآن کریم، با راه های سعادت آشنا شویم. به این کتاب « قرآن » گغته می شود.

 

خوب است بدانیم که قرآن کریم با قرآن مجید با هم فرقی ندارند ؛ منظور از این دو نام همان کتاب آسمانی مسلمانان است . کلمه ی « مجید» و « کریم » هر دو صفاتی بر قرآن هستند . ما دو قرآن نداریم که یکی کریم و یکی مجید باشد. این درست مثل آن است که ما یک گل را نشان دهیم و یک بار بگوئیم « این گل زیباست»  و یک بار بگوییم «این گل قرمز است » ما در این دو جمله ، درباره یک گل سخن می گوئیم که هم قرمز است و هم زیبا. قرآن هم یکی بیشتر نیست هم مجید است هم کریم. در سخنان چهارده معصوم علیه السَّلام صفاتی درباره ی قرآن بکار رفته است: راهنما، بهترین داستان ، نجات دهنده ، سودمندترین پند، بهار دل ها ، سعادت بزرگ. حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در طول عمر خود هرگز چیزی ننوشت. آن حضرت آیه های قرآن را برای مردم می خواند و گروهی از آنان که سواد داشتند ، قرآن را بر روی پوست حیوانات ، استخوان های پهن شتر ، چوب درختان یا پارچه های ابریشمی می نوشتند. این گروه در تاریخ به « کاتبان وحی » مشهورند. کلمه ی « کاتب» در زبان عربی به معنای نویسنده است.

 تعداد کاتبان وحی :

تعداد کاتبان وحی گاه به 40 نفر نیز می رسید که مهمترین آنها امیرمؤمنان علی ( ع) بود. آن حضرت اولین کسی بود که به نوشتن آیه های قرآن پرداخت و تا آخرین روزهای عمر پیامبر (ص) نیز به این کار ادامه داد. امام علی ( ع) فرمود است: به خدا قسم آیه ای نازل نشد مگر آن که پیامبر (ص) آن را بر من می خواند و تفسیر و معنای  حقیقی آن را به من می آموخت. کسانی که در حال یادگیری قرآن هستند برای بهتر خواندن ، تمرین می کنند . گاهی قرآن را غلط می خوانند. غلط خواندن آنان گناه نیست، زیرا آنان عمدی این کار را نمی کنند. پس نباید از ترس غلط خواندن ، قرائت و تمرین برای بهتر خواندن آن را کنار بگذاریم. قرآن هواندن در راه رفتن اشکال ندارد بلکه استفاده از این فرصت برای خواندن کتاب خدا خیلی هم خوب است.

 قسم خوردن:

 قسم خوردن به قرآن حرام نیست اما نباید برای هر کاری به این کتاب عزیز قسم بخوریم. البته بهتر است هیچ گاه به خدا ، قرآن و نام امامان علیهماالسّلام قسم نخوریم. در زبان عربی کلمه ی آیه به معنای علامت و نشانه است. آیه های قرآن را به این دلیل به این نام می خوانند که هر کدام نشانه ای از هدایت خداوند است و درستی سخن  حضرت محمد (ص) است. جمع کلمه آیه، آیات است و اندازه هر آیه را پیامبر (ص) تعیین کرده است.

 سوره:

سوره در زبان عربی از کلمه ی « سور» گرفته شده است و به معنای برج و باورهایی است که در گذشته ها دور تا دور شهر می کشیدند و چون هر سوره تعدادی از آیات را در دل خود جای داده است از این نظر مانند حصار شهر است که خانه های شهر را درون خود جای داده است. به همین دلیل به آن نیز سوره گفته اند.

[ یک شنبه 22 اسفند 1395برچسب:مطلب+جدید+قرآن +دانستنیها ,

] [ 15:47 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

همه چیز نیاز به برنامه دارد مخصوصا بهره گیرى از کتاب بزرگى همچون قرآن، به
 
همین دلیل در خود قرآن براى تلاوت و بهره گیرى از این آیات آداب و شرائطى بیان
 
شده است :
 
 
 
 
 
 
 
1- نخست مى گوید: (قرآن را جز پاکان لمس ‍ نمى کنند) این تعبیر ممکن است هم اشاره به پاکیزگى
 
ظاهرى باشد که تماس گرفتن با خطوط قرآن باید توام با طهارت و وضو باشد، و هم اشاره به اینکه درک مفاهیم و...
 
لطفا برای خواندن کامل متن به ادامه مطلب بروید 
 

ادامه مطلب

[ جمعه 21 اسفند 1395برچسب:دانستنی+قرآن+مطالب+آداب,

] [ 15:36 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

قرآن، کلام اعجاز آمیز خداوند بزرگ است که برای هدایت بشر به رسول گرامی اسلام وحی شد. همزمان با نزول این وحی الهی بر رسول گرامی اسلام، به وسیله یاران آن وجود مقدس، نوشته می شد و در مصحف ها نگهداری می گردید. این گونه نیست که فقط رسول گرامی اسلام آن را برای نسلهای بعدی نقل کرده باشد. بلکه بسیاری از یاران بزرگوار آن وجود مقدس، برای نسل های بعد نقل کردند که این کتاب از ناحیه خدا بر رسولش نازل گردید.

 

همان گونه که خود وحی منزل و کلام منیر برای عرب آن روزگار تازگی داشت، نامگذاری آن نیز مقرون به تازگی بود. دلیل این امر روشن بود؛ زیرا رسول گرامی اسلام از همان آغاز تولد تا بعثت و بعد از آن هجرت، دارای سلوک و مشیی متفاوت با اعراب آن روزگار بود.

 

 لطفا به ادامه ی مطلب بروید

ادامه مطلب

[ پنج شنبه 20 اسفند 1395برچسب:قرآن+کتاب+مطالب +شناخت+بهتر,

] [ 12:4 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

 

بارها در خصوص قرآن و اهمیت،جایگاه و نقش آن در تربیت انسان و جامعه و لزوم تلاوت آن مطالب زیادی شنیده و یا خوانده ایم.ولی انصافا چقدر در خصوص این کتاب الهی با خود اندیشیده ایم؟

 

 

   چرا می گوئیم انسان ساز ؟

 

   آیا امروزه با رشد و پیشرفت علوم و دانش بشری ، نیازی به تعلیمات قرآن داریم ؟

 

   مگر غیر از این است که بسیاری از مطالب آن مربوط به گذشتگان و دوره خاصی از تاریخ (دوره پیامبر (ص))می باشد ؟

 

لطفا به ادامه مطلب بروید 


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 19 اسفند 1395برچسب:دانستنی+قرآن+مطالب,

] [ 15:59 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

 دکتر طریق السوادان آیاتی را در قرآن مجید پیدا کرده است که قید میکند موضوعی برابر با موضوعی دیگر است،مثلا مرد برابر است با زن.گرچه این مسئله از نظر صرف و نحو دستوری بی اشکال است،اما واقعیت اعجاب آور این است که تعداد دفعاتی که کلمه مرد در قرآن دیده می شود 24 مرتبه و تعداد دفعاتی که کلمه زن در قرآن دیده میشود هم 24 مرتبه است،در نتیجه،نه تنها این عبارت از نظر دستوری صحیح است،بلکه از نظر ریاضیات نیز کاملا بی اشکال است،یعنی 24=24.با مطالعه بیشتر آیات مختلف،متوجه شده که این مسئله درمورد همه چیزهایی که در قرآن ذکر شده،صدق می کند.در ادامه به کلماتی که دفعات به کار بستن آن در قرآن ذکر شده،نگاه کنیـــــــد:

 

لطفا به ادامه مطلب بروید 


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 18 اسفند 1395برچسب:دانستنی+قرآن+مطالب+سوره,

] [ 15:26 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

 در نماز بعد از سوره حمد باید یکی از سوره های قرآن خوانده شود که نماز گزار میتواند هرسوره ای را انتخاب کند(جز  چهار سوره ای که سجده واجب دارند) اما در میان سوره ها سوره توحید ترجیح دارد و لذا در روایات به ما سفارش شده است در هر شبانه روز لااقل در یکی از رکعت های نمازتان این سوره را بخوانید تا از نمازگزاران واقعی باشید. 

سعد بن معاذ یکی از یاران و سرداران لشگر رسول خدا(ص) بود که قبرش در قبرستان بقیع مدینه است.در تشییع جنازه او پیامبر(ص) پا برهنه شرکت کرد و فرمود:نودهزار فرشته از آسمان برای تشییع سعد آمده اند.

پیامبر(ص) از جبرئیل پرسیدند:دلیل نزول تو و این همه  فرشته برای تشییع جنازه سعد بن معاذ چیست؟ جبرئیل فرمود:اودر هر حال چه ایستاده، چه نشسته، چه سواره و چه پیاده سوره((قل هو الله احد)) میخواند.

 گرچه این سوره کوچک است اما محتوای آن بسیار بالاست،چنانکه امام سجاد(ع) می فرماید:خداوند چون میدانست در آینده افراد دقیق و عمیقی پیدا می شوند این سوره و همچنین آیات اول سوره حدید را نازل کرد.

منبع:کتاب نماز

تالیف:حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی

[ جمعه 22 بهمن 1395برچسب:مطالب +قرآن +سوره+توحید,

] [ 17:24 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]


دانستنی های قرآنی

1.کسی که میخواهد مریضیش شفا یابد،تلاوت کند.

                                                     سوره:حمد

 

 

2.کسی که میخواهد در روز قیامت ایبری بالای سرش افکند،تلاوت کند.

                                                   سوره :آل عمران

3.کسی که میخواهد از عذاب قبر در امان باشد،تلاوت کند.

                                                          سوره:نساء

 


ادامه مطلب

[ سه شنبه 19 بهمن 1395برچسب:دانستنی+قرآن+مطالب+سوره,

] [ 21:36 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

 

 
سبز یوسف43  
سفید بقره187  
سیاه بقره187  
زرد بقره69  
سرخ فاطر27  
سیاه متمایل به سبز اعلی5  
زردپررنگ بقره69  
سبزسیه فام الرحمن64  
منبع سایت اندیشه قم  
     

 

[ یک شنبه 17 بهمن 1395برچسب:قرآن+خدا+رنگ,

] [ 16:0 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

نمومه:

 

 

برای دانلود اینجا کلیک کنید

[ سه شنبه 12 بهمن 1395برچسب:تصاویر+دانلود+بسم الله+زیبا,

] [ 18:11 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

پاسخ این سوال را چگونگی شروع این سوره به ما میدهد، زیرا این سوره در واقع با اعلان جنگ با دشمنان پیمان شکن، و اظهار برائت و بیزاری و پیش گرفتن یک روش محکم و سخت در مقابل آنان آغاز شده است، و روشنگر خشم خداوند نسبت به این گروه است و با ((بسم الله الرحمن الرحیم)) که نشانه صلح و دوستی و محبت و بیان کننده صفت رحمانیت و رحیمیت خداست، تناسب ندارد.

مرحوم طبرسی از امام علی (ع) چنین نقل میکند:" لم تنزل بسم الله الرحمن الرحیم علی راس سوره برائه، لان بسم الله للامان و الرحمه و نزلت برائه لرفع الامان والسیف فیه!"

گروهی نیز معتقدند چون این سوره در حقیقت دنباله سوره انفال است، زیرا در سوره انفال پیرامون پیمانها سخن گفته شده، لذا((بسم الله)) در میان این دو ذکر نشده است.

مرحوم طبرسی  از امام صادق(ع) چنین نقل میکند که فرمود: "النفال و برائه واحده."

و هیچ مانعی ندارد که علت ترک ((بسم الله)) هردو موضوع باشد، که به یکی در روایات نخست و به دیگری در روایات دوم اشاره شده است.

تفسیرنمونه، جلد هفتم،ص۲۷۳

[ سه شنبه 11 بهمن 1395برچسب:قرآن+سوره+بسم الله+امام صادق,

] [ 18:8 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

نماز ، عبادتي زيبا و دلنشين است . هنگامي كه نماز با معرفت و خشوع انجام شود ، انسان را تا ملکوت پرواز می دهد و زنگارها را از دل می زداید . نماز ، پنجره ای به سوی روشنایی و زندگی سعادتمندانه است .
به دلیل نقش سازنده نماز و آثار و برکات گسترده آن در زندگی بشر ، به جز نمازهای واجب ، در احکام اسلامی ، نمازهای دیگری نيز مطرح شده است که به آن نمازهای " نافله " به معنی " زیاده و اضافه " می گویند . این نمازها مستحبی هستند و خواندن آنها واجب نیست ، اما انجام آنها ، نشانه علاقه به نماز و خدا دوستي است . " نماز شب " ازجمله این نمازهاست .
خداوند مهربان ، رسيدن به مقامات متعالي را از ثمرات نافله شب مي داند و با اشاره به همين حقيقت ، خطاب به پيامبر مي ‌فرمايد : " پاسي از شب را ( از خواب برخيز ) و قرآن ( و نماز ) بخوان . اين يك وظيفه‌ اضافي براي توست ، اميد است پروردگارت تو را به مقامي در خور ِ ستايش برانگيزد .
( سوره اسراء آيه 79 )
نماز شب ، عبادتي روح بخش و تاثيرگذار است كه بسيار مورد تأكيد قرار گرفته است . امام صادق (ع) مي فرمايد : " نماز شب ، موجب رضايت خداوند و محبت فرشتگان مى شود ... ( اين نماز ) سنت پيامبران و نور معرفت است که مايه قبولى دعا و اعمال / و موجب بركت در رزق و روزى / و واسطه ميان نمازگزار و ملكوت الهي است . "

 

لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 7 بهمن 1395برچسب:نماز+دین+اسلام+قرآن,

] [ 18:11 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

 ر روايات تفسيرى اهل بيت(عليهم السلام)از راه هاى مختلفى كه در عرف عقلا براى فهم كلام رايج است استفاده شده كه يكى از آن راه ها توجه به قراين كلام است و از جمله قراين، سخنانى است كه گوينده در جاى ديگرى گفته و توجه به آن در فهم بخش هاى ديگرى از سخن وى تأثير دارد و مراد او را روشن مى سازد. قرآن كريم نيز كه بر اساس اصول محاوره عقلايى سخن مى گويد از اين گونه قراين كه همان آيه هايى است كه در جاى جاى آن آمده، برخوردار است و بنابراين به هنگام فهم بعضى از آيه ها بايد به آيه هاى ديگرى كه ممكن است است قرينه اى بر فهم مراد خدا از اين آيه مورد بحث باشد توجه كرد. كاربرد اين قرينه در فهم قرآن همان روش تفسير قرآن به قرآن است اگرچه قرينه هاى ديگرى نيز وجود دارد، اما مهم تر از همه خود قرآن است كه ارزش تفسيرى آن نيازى به توضيح ندارد. بر اساس سخن فوق، تفسير قرآن با قرآن بخشى از روش تفسيرى اهل بيت(عليهم السلام)است و نه همه آن. از سخنان مفسّر و قرآن پژوه بزرگ معاصر مرحوم علامه طباطبايى چنين برمى آيد كه اين روش، ويژه اهل بيت بوده و به جهت كارايى آن در كشف مراد خداوند تنها روش قابل اعتماد است و خود ايشان همين روش را برگزيده و در تفسير شريف الميزان آن را به كار بسته است. ايشان درباره استناد اين روش به اهل بيت(عليهم السلام)فرموده است: «و قد كانت طريقتهم فى التعليم و التفسير هذه الطريقه بعينها على ما وصل الينا من اخبارهم فى التفسير... هذا هوالطريق المستقيم و الصراط السوى الذى سلكه معلموا القرآن و هداته صلوات اللّه عليهم.»1 و در جاى ديگرى فرموده است: «... در درك معانى آن ها [آيات ]روش اهل بيت(عليهم السلام)را بايد اتخاذ نمود و هر آيه قرآنى را با آيات ديگر قرآنى توضيح داد و تفسير كرد نه به رأى و نظر خود... كسى كه با نظر كنجكاوى در احاديث اهل بيت(عليهم السلام)و در رواياتى كه از مفسرين صحابه و تابعين در دست است رسيدگى نمايد ترديد نمى كند كه روش تفسير قرآن به قرآن تنها روش ائمه اهل بيت(عليهم السلام)مى باشد.»2 و از برخى كلمات ايشان نادرستى روش هاى ديگر و جامع بودن اين روش استفاده مى شود: «تفسير واقعى قرآن تفسيرى است كه از تدّبر در آيات و استمداد در آيه به آيات مربوطه ديگر به دست مى آيد.»3 وى معتقد است كه تفسير با مقدمات علمى و غيرعلمى قابل اعتماد نيست و در حقيقت از قبيل تفسير به رأى است، مگر در جايى كه با تفسير قرآن با قرآن توافق كند.4 در توضيح ديدگاه مرحوم علّامه طباطبايى دو نكته قابل طرح است:

 

لطفا به ادامه مطلب بروید 


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 6 بهمن 1395برچسب:قرآن+جایگاه+اهل بیت,

] [ 21:11 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

 علت اصلي نماز خواندن ما تنها و تنها واجب بودن آن است؛ يعني ما نماز را به جهت اين كه دستور خداوند و تكليفي شرعي بر عهده ما است، به جا مي آوريم؛ هرچند به روشني مي دانيم كه نماز آثار و بركات متعدد جسمي و روحي و فردي و اجتماعي براي ما دارد؛ با همه اين ها مي توان پرسيد: چرا نماز واجب است و چرا اين تكليف براي ما در نظر گرفته شده است؟

در پاسخ مي گوييم وجوب، يكي از احكام پنج گانه شرعي است كه در شريعت و از جانب شارع مقدس كه خداوند متعال باشد، براي نظام دادن به ساختار بندگي بندگان تنظيم شده است؛ در نتيجه، از آن جا كه پذيرش شريعت و عمل به آن، در مرتبه اي بعد از پذيرش اصل دين و اثبات نبوت و پذيرش خداوند از راه عقل و برهان است، در مورد شريعت چرايي و چگونگي عقلي معنا ندارد. بهترين پاسخ در مورد چرايي وجوب عبادات و ديگر وظايف آن است كه خداوند فرموده است.

...اما اگر منظور از چرايي، يافتن حكمت
 
لطفا به ادامه مطلب بروید 

ادامه مطلب

[ چهار شنبه 6 بهمن 1395برچسب:نماز+قرآن+خدا,

] [ 15:30 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

شرایط و آداب ظاهری تلاوت قرآن...
ثواب تلاوت قرآن، از حد بیرون، و قدر و فضیلت آن افزون است. از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله روایت است كه: «هیچ شفیعى در روز قیامت ‏بلند مرتبه ‏تر از قرآن نیست، نه پیغمبرى و نه ملكى و نه غیر اینها.» (5)
و فرمود: « خداى تعالى هزار سال پیش از آن كه عالم را خلق كند سوره طه و یس را خواند، چون ملائكه آن را شنیدند گفتند: خوشا به حال امتى كه این سوره ها برایشان ‏نازل شود. و خوشا به حال سینه‏هایى كه اینها را حفظ كند. و خوشا به حال زبان هایى كه‏ اینها را بخواند.» (6)
و نیز فرمود كه: «هر گاه قرآن در پوستى باشد آتش به آن نمى‏رسد.» (7) کنایه از این که هر كس قرآن را حفظ نموده باشد آتش پوست‏ بدن او را مس نمى‏كند.
و نیز از آن حضرت روایت است كه:« دل ها زنگ مى‏گیرند همچنان كه آهن زنگ‏ مى‏گیرد. شخصى عرض كرد: یا رسول الله! جلاى آن به وسیله چه چیزی صورت می گیرد؟ فرمود: تلاوت ‏قرآن و یاد مرگ‏.» (8)
و احادیث در خصوص ثواب آن بى‏حد و حصر است. و چگونه چنین نباشد؟ و حال این كه آن كلام پروردگار است كه حضرت روح الامین حامل آن، و بر سیدالمرسلین نازل شده است.
برای تلاوت قرآن کریم ‏آداب و شرایطی ذکر نموده اند، که آداب آن بر آداب ظاهری و آداب باطنی تقسیم می شود.

 

...

لطفا به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

[ سه شنبه 5 بهمن 1395برچسب:شرایط+دین+اسلام+قرآن,

] [ 17:47 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

 خوب است بدانید كه جذب دیگران به نماز ارتباط نزدیكی به نوع شخصیت افراد دارد ؛ چراكه براساس روان شناسی تربیتی شخصیت انسان ها از تیپ های گوناگونی است مثل شخصیت خودكار، سازش پذیر، بدگمان، افتاده، مبارزه طلب، تعدیل نیافته، ماجراجو، مشتاق، اخلاقی كه برای هر یك می توان از به یك یا چند روش از روش های متعددی كه در این زمینه وجود دارد استفاده نمود

.

با در نظر داشتن نكته گفته شده برای اینكه بتوانید با موفقیت دیگران را به نماز خواندن تشویق نمائید دو پیشنهاد عمده را به شما هدیه می نمائیم:

پیشنهاد اول :
از بین بردن موانع این گونه افراد كه این موانع عبارتند از:

1- عدم اعتماد به نفس

بعضاً ممكن است فردی كه ( به خوصوص نوجوان ها ) اقدام به خواندن نماز می‌كند توسط دیگران مورد تمسخر قرار بگیرد در چنین شرایطی اگر اعتماد به نفس نداشته باشد از میدان بدر رفته و نماز را ترك كند.

در خصوص این افراد باید اعتماد سازی نمود و آن ها را به این نكته تذكر داد كه نباید انسان با حرف مردم زندگی كند و به قول معروف دم دروازه را می شود بست اما دهان مردم را نمی شود بست.

 

لطفا به ادامه مطلب بروید.... 


ادامه مطلب

[ یک شنبه 3 بهمن 1395برچسب:نماز+قرآن+خدا+جذب+دعوت,

] [ 23:23 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

 

مسأله 862ـ واجبات نماز يازده چيز است: نيّت، تكبيرة الاحرام، يعنى «اللّهُ اكبرُ» در اوّل نماز، قيام، قرائت، ركوع، سجود، ذكر ركوع و سجود، تشهّد، سلام، 10ـ ترتيب، 11ـ موالات (پى در پى به جا آوردن اجزاء نماز).

مسأله 863ـ واجبات نماز بر دوگونه است: بعضى ركن است و بعضى غير ركن، ركن چيزى است كه اگر آن را به جا نياورد يا اضافه كند نماز باطل است، خواه عمداً باشد يا از روى سهو و اشتباه، ولى در واجبات غير ركنى هنگامى نماز باطل مى شود كه آن را عمداً كم و زياد كند و اگر از روى سهو و اشتباه كم و زياد كند نماز صحيح است.

مسأله 864ـ اركان نماز پنج چيز است: اوّل نيّت. دوم تكبيرة الاحرام. سوم قيام در موقع گفتن تكبيرة الاحرام و قيام متّصل به ركوع، يعنى ايستادن پيش از ركوع. چهارم ركوع. پنجم دو سجده (البتّه در نيّت زيادى تصوّر نمى شود و زيادى تكبيرة الاحرام نيز اگر از روى سهو باشد نماز را باطل نمى كند، هرچند احتياط مستحب آن است كه آن را اعاده كند).

[ یک شنبه 3 بهمن 1395برچسب:نماز+دین+اسلام+قرآن,

] [ 19:20 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

 نـمـاز در لـغت به معناى پرستش, نیاز, سجود, بندگى و اطاعت, خم شـدن بـراى اظـهـار بـندگى و اطاعت و یكى از فرایض دین و عبادت مـخصوصى است كه مسلمانان پنج بار در شبانه روز به جا مى آورند

نـماز یعنى خدمت و بندگى, فرمان بردارى, سرفرود آوردن و تعظیم كردن به نشانه احترام
نماز, داروى نسیان و وسیله ذكر خداوند است. نـمـاز, رابـطه معنوى مخلوق با خالق است. نماز یعنى دل كندن از مـادیـات و پـرواز دادن روح; یـعـنى پا را فراتر از دیدنى ها و شنیدنى ها نهادن
.
 
لطفا به ادامه مطلب بروید....

ادامه مطلب

[ شنبه 2 بهمن 1395برچسب:نماز+قرآن+خدا,

] [ 22:24 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

 مستحب است قبل از تكبيره الاحرام بگويد:

 
اللهم اليك توجهت ، ومرضاتك ابتغيت، وبك آمنت ، وعليك توكات، صل علي محمد وآل محمد ، وافتح قلبي لذكرك، وثبتني علي دينك ، ولاتزغ قلبي بعد اذ هديتني، وهب لي من لدنك رحمه ، انك انت الوهاب .
وهمچنين بگويد:
اللهم رب هده الدعوه التامه ، والصلوه القائمه ، بلغ محمدا (صلي الله عليه وآله) الدرجه والوسيله والفضل والفضيله ، بالله استفتح ، وبالله استنجح  وبمحمد رسول الله (صلي الله عليه وآله)  اتوجه، اللهم صل علي محمد وآل محمد ، واجعلني بهم عندك وجيها في الدنيا والاخره ومن المقربين .

 


مستحب است بعد از تكبيرة الاحرام بگويد:


 يا محسن قد اتاك المسي ء وقد امرت المحسن ان يتجاوز عن المسي ء انت المحسن وانا المسي ء بحق محمد وآل محمد صل على محمد وآل محمد وتجاوز عن قبيح مـا تـعـلـم مـني 
يعنى اى خدايى كه به بندگان احسان مى كنى بنده گنهكار به در خانه تو آمده و تو امر كـرده اى كـه نيكوكار از گناهكار بگذرد , تو نيكوكارى و من گناهكار , به حق محمد و آل محمد رحمت خود را بر محمد و آل محمد بفرست و از بديهايى كه مى دانى از من سر زده بگذر(2)
 

 منبع: 
1-احكام عمومي/محمد وحيدي /ج2
2- رساله توضيح المسائل مراجع

[ شنبه 2 بهمن 1395برچسب:نماز+قرآن+دعا,

] [ 22:19 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

گروه جلسات و محافل: کرسی های تلاوت نفحات القرآن طی هفته گذشته در مساجد الزهراء(س) تهران و مسجد جامع امام رضا(ع) شهرری برگزار شد.

نفحات القرآن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سی و پنجمین کرسی تلاوت این هفته، سه شنبه، بیست و نهم دی ماه، در مسجد الزهراء(س) واقع در خیابان وحدت اسلامی، پائین تر از چهارراه سعیدآباد، کوچه خیابانی مقدسی با تلاوت قاری ممتاز کشوری، علی خشنود و با حضور پرشور اهالی محله شاپور و امام جماعت مسجد، آیت الله خسروشاهی برگزار شد.

 

لطفا به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب

[ جمعه 1 بهمن 1395برچسب:قرآن+ایران+مسابقات,

] [ 18:0 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) روز گذشته در فضای حقیقی پایتخت و فضای مجازی کشورمان شاهد اتفاقات تلخ، بسیار تلخ، جگرسوز، تأسف برانگیز و زیبا بودیم.

ساختمانی 15 طبقه آتش گرفت؛ اتفاقی که می شد جلوی آن را گرفت اما نگرفتیم. آیا این رفتار یعنی پیشگیری نکردن از فاجعه ای که می شد جلوی آن را گرفت با آیات متعدد قرآن در خصوص تعقل و اندیشیدن سازگاری دارد؟ «أَفَلَا يَعْقِلُونَ؛ آیا نمی اندیشند»(آیه 88 سوره یس).

ساختمانی آتش گرفت عده زیادی به طرف آن ساختمان دویدند اما با یک تفاوت در دست برخی از آن عده تلفن همراه بود در دست برخی دیگر جانشان. عده ای برای تماشای سوختن جان و مال دیگران رفتند، عده ای برای نجات. اما آن عده ای که برای تماشا رفته بودند به هیچ صراطی مستقیم نبودند. چنان آبرویی از فرهنگ ایرانی ـ اسلامی بردند که مسئولان مجبور شدند بارها و بارها اعلام کنند که وجودشان مانع کمک رسانی است.

و چه جای تعجب و تفکر دارد که آنها نمی دانند مسلمان با قول و فعل و عمل نباید به هیچ انسانی چه مسلمان و چه غیر مسلمان آسیب برساند و همه در قبال عمل خود مسئول هستند.

تأسف برانگیزتر آنکه به محض برقراری ارتباط تصویری با صدا و سیما همین افراد اطراف خبرنگار و مسئولان می ایستادند تا چهره خود را علناً به همه مردم ایران نشان دهند و اعلام کنند که ما بودیم که مانع کمک رسانی شده و در کار امدادگران و آتشنشانان اختلال ایجاد کردیم.

اما حادثه پلاسکو، چهره دیگری هم از فرهنگ مردم کشورمان به نمایش گذاشت؛ چهره ای به زیبایی و عظمت صف‌های طولانی اهدای خون. تفاوت دو گروه مردمی که یک گروه ازدحام کردند تا عکس یادگاری بگیرند حتی به قیمت رفتن بالای ماشین آتشنشانی و ایجاد مزاحمت برای گروه های امدادی و افرادی که جمع شدند تا شاید بتوانند جان همان امدادگران را نجات دهند. تفاوت بین افرادی است که قرآن نسبت به آنها متذکر می شود: «أَفَلَا تَذَكَّرُونَ؛ آيا سر پند گرفتن نداريد»(آیه 155 سوره صافات).

اما علاوه بر تمام واکنش های صورت گرفته در فضای حقیقی، فضای مجازی نیز عرصه و جولانگاهی برای فرهنگ نمایی مردم بود. همان جایی که مردم با هم قرار گذاشتند برای این اتفاق جک نسازند. همان جایی که گروه های مختلف دور هم جمع می شدند تا برای سلامتی و نجات زیرآوار مانده ها دعا و آیت الکرسی ختم کنند.

روز گذشته فضای مجازی عرصه ای بود برای اعتراض مردمی که مخالف عکس گرفتن با خاکسترهای جان و مال هموطنان خود بودند و هر کس چنین کرده بود را با کامنت ها و نظرات خود مورد شماتت قرار می دادند و به این عمل اعتراض می کردند. عرصه ای بود برای همه مردم، هنرمندان و ورزشکاران تا اعلام کنند در اندوه همه انهایی که فقط خدا می داند شب گذشته را چگونه به صبح رسانده اند شریک هستند.

پلاسکو فرو ریخت. اما مسلمانی می گوید باید به دقت هر آنچه اتفاق افتاده بررسی شود، باید قبل از تکرار آنچه رخ داده تمام اتفاق های مشابه ممکن پیش بینی و پیش گیری شود، مسلمانی می گوید در چنین شرایطی باید در خصوص بودجه هایی که برای نهادها و سازمان هایی مثل اورژانس، آتش نشانی، هلال احمر و ... اختصاص داده می شود بازبینی شود، نکته تأسف برانگیزتر اینکه طی روزهای آینده مسئله بودجه هلال احمر که با کاهش قابل توجهی مواجهه بوده مورد بررسی مجلس قرار خواهد گرفت. 

آیا مردم ما سواد مواجهه با خطرات را دارند؟ ایا مردم می دانند در بحران ها و اتفاقاتی مانند اتفاق روز گذشته چگونه باید رفتار کنند؟ ایا اصول اولیه کمک های اولیه را می دانند؟ نحوه رفتار هنگام آتش سوزی و چگونگی نجات جان خود و دیگران حین اتش سوزی الفبای اولیه آموزش های همگانی کمک های اولیه است، اما چند نفر امروز شروع می کنند به مطالعه و آموختن این کمک های اولیه و یا شرکت در کلاس های هلال احمر در این خصوص.

جمعیت هلال احمر در حال اجرایی طرحی با عنوان «خادم» (خانواده آماده در مخاطرات) آماده است و شعار این نهاد هر خانواده یک امدادگر است. اما وقتی همین نهاد بروشورهای مربوط به آموزش کمک های اولیه را به در خانه ها می برد، مردم این بروشورها را مطالعه و توجه لازم را به آنها می کنند؟ «أَفَلَا تَعْقِلُونَ؛ آیا باز تعقل نمی‌کنید»(آیه 169 سوره اعراف)

و شهادت چه قدر زیبنده تمام انسان هایی است که می دانند«وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا؛ هر كس كسى را زنده بدارد چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است»(آیه 32 سوره مائده).

[ جمعه 1 بهمن 1395برچسب:مسلمان+قرآن+پلاسکو,

] [ 17:8 ] [ محمد مهدی خرم نژاد ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه